Stop met functionerings- en beoordelingsgesprekken!

Als het praten ophoudt, kan het gesprek beginnen!

 “Els je bent gek! Dat moet toch?” “Oh ja, van wie dan?” Is altijd mijn antwoord. Waarom hou je iets in stand waar je een hekel aan hebt. Niet alleen jij hebt hier een hekel aan maar ook je medewerkers. Het geeft stress en een hoop werk!

Wat levert het op? “Dossier vorming”, krijg ik dan vaak als antwoord. Oké dat is waar maar zou je dit ook op een andere manier vorm kunnen geven? En wanneer is dossiervorming Geen functionerings- en beoordelingsgesprekken meer!

belangrijk? Als het mis gaat toch! Dus bedenk een manier waarop je dit effectiever kunt vorm geven

Beoordelen!

Het zelfde geldt als de medewerker zijn werk niet goed doet. Wacht je dan tot het functionering gesprek plaats vind of ga je hem direct helpen? Als hij daarna zijn werk beter kan doen heb je toch bereikt wat je wil. Dus wat voegt een functionerings- of beoordelingsgesprek dan nog toe?

“O ja, en dat beoordelingsgesprek dan?” In mijn optiek heb je dat al gehad toen je het uitpunt constateerde en de medewerker hierop aansprak. Natuurlijk als hij of zij het opgelost heeft krijgt hij een dik compliment en is het klaar, afgehandeld. Hiervan maak je een korte melding in het personeelsdossier. Moet dit dan nog een keer in een beoordelingsgesprek terug komen? Waarom? Wat voegt het toe?

Goed leiderschap zorgt ervoor dat functionerings- en beoordelingsgesprekken zoals ze nu vaak vorm worden gegeven niet meer nodig zijn. Het kan anders! 

Odoo • Tekst en afbeelding
Odoo + afbeelding en tekst

Goed leiderschap zorgt ervoor dat:

  • dat de sfeer binnen het bedrijf goed is,

  • dat medewerkers creatief kunnen zijn,

  • dat mensen graag bij het bedrijf werken,

  • dat er mogelijkheden geboden worden voor persoonlijke groei,

  • dat er afspraken gemaakt worden,

  • dat er beleid is en regels waarbinnen het werk gedaan wordt. 

Dit zijn al heel veel zaken die vastgelegd kunnen worden. En als iemand het niet zo nauw neemt met het beleid dan stel je hem hiervan toch op de hoogte en spreek je samen verbeterpunten af. Dit leg je vast in een document. Ondertussen blijf je in gesprek om de voortgang te monitoren en te helpen waar nodig. Waarom zou je dan nog een functioneringsgesprek voeren? 

Veel succes!

Els